Satıcının ayıptan sorumluluğunda alıcının hakları nelerdir?
Bu haklar, 227. sırada yer alan Türk Borçlar Kanunu ile korunmaktadır. Buna göre, satıcının satılan maldaki bir ayıptan sorumlu olduğu hallerde, alıcı aşağıdaki seçimlik haklardan birine sahiptir: Satılan malı geri vermeye razı olduğunu bildirerek sözleşmeden dönebilir. Satılan malı elinde tutup, ayıp bakımından uygun olan satış bedeli üzerinden indirim isteyebilir.
Ayıplı mal şartları nelerdir?
Ayıplı mal sayılması için, sözleşmede kararlaştırılan malın teslim edilmiş olması, ancak malın beyan edilen nitelikte olmaması veya malın niteliği ve kalitesi gereği taşıması gereken özelliklere sahip olmaması gerekir. Bu nedenle, malın miktarının az olması ayıp olarak değerlendirilmez.
Ayıplı hizmet kriterleri nelerdir?
Sağlayıcı tarafından beyan edilen ve internet portalında veya reklam ve duyurularında belirtilen nitelikleri taşımayan veya kullanım amacına veya tarafımızca sağlanması beklenen faydaya göre değerini azaltan veya ortadan kaldıran önemli, hukuki veya ekonomik kusurları bulunan hizmetler ayıplı hizmet olarak kabul edilir.
Ayıptan sorumluluk nedir?
Başka bir deyişle, satıcının alıcıya karşı sorumluluğu, satılan malda belirtilen özelliklerden ve satılan malın kullanım amacı veya kendisinden beklenen fayda bakımından değerini ortadan kaldıran veya önemli ölçüde azaltan özelliklerin bulunmasından doğar (buna ayıp sorumluluğu denir).
Ayıplı kusurlu mal satın aldığımızda neler yapmalıyız?
Tüketici haklarını kullanmadan önce, satın aldığı ürünün ayıplı olduğunu 30 gün içinde satıcıya bildirmelidir. Bu eyleme hukuken “ayıp bildirimi” denir. Ayıp bildirimi resmi olmadığı için, ayıp bildirimi telefonla veya şahsen yapılabilir.
Ayıplı maldan kim sorumlu olur?
Ayıplı mal ve ayıplı hizmet sorumluluğu. Satıcı, malı satın alma sözleşmesine uygun olarak tüketiciye teslim etmekle yükümlüdür. Satıcı, malın ayıplı olmasından sorumludur.
Satıcının ağır kusuru nedir?
Satıcının, satış sözleşmesine konu malın yeni olduğu kastıyla hareket etmesi ve alıcının henüz kullanılmamış bir ürün satın aldığı düşüncesiyle sözleşmeyi imzalaması yerine, yeni olmayan bir ürün teslim etmesi durumunda ‘ciddi hata’ söz konusudur.
Tüketici hakları 11. madde nedir?
(2) Tüketici, malı teslim aldığı tarihten itibaren otuz gün içinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Bu durumda tüketici, malın bedelini iade etme, ayıpsız bir misli ile değiştirme veya ayıp oranında bedel indirimi veya ücretsiz onarım talep etme gibi sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
Ayıplı malda zamanaşımı süresi ne kadardır?
TKHK Madde 12 – (1) Kanunda veya taraflar arasındaki sözleşmede daha uzun bir süre öngörülmediği takdirde, ayıplı maldan doğan sorumluluk, ayıp daha sonra ortaya çıkarsa, malın tüketiciye teslim tarihinden itibaren iki yıllık zamanaşımına tabidir.
Ayıplı mal kaç gün içinde satıcıya ihbar edilmelidir?
Şikâyet, alıcının ayıptan doğan seçimlik haklarını kullanabilmesi için yapılması gereken bir bildirimdir. Türk Ticaret Kanunu’nun (TTK) 23. maddesi, teslim anında açıkça görülen ayıplar halinde ayıbın 2 gün içinde satıcıya bildirilmesi gerektiğini hükme bağlamıştır.
Ayıplı mal için tazminat davası açılabilir mi?
Arızalı mallar için gecikme tazminatı davası açma imkânı vardır. 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre tüketicinin arızalı ürüne karşı seçimlik hakları bulunmaktadır. 6502 sayılı Kanun’un 11. maddesine göre tüketici sözleşmeden dönebilir, ürünü ayıpsız benzeri ile değiştirebilir, …
Ayıplı mal tespiti nasıl yapılır?
Satıcı, satılan malın belirli özelliklere sahip olup olmadığını alıcıya bildirmek zorundadır. Mallar; ambalajında, kullanma kılavuzunda, reklam ve duyurularında belirtilen özellikleri taşımıyorsa veya malın taşıması gereken özellikleri taşımıyorsa ayıplı sayılır.
Ayıp sorumluluğu kaç yıldır?
Bu sürenin geçmesi, alıcının, malın kendisine teslim edilmesinden itibaren iki yıl içinde kusurlar hakkında şikâyette bulunma hakkını ortadan kaldırmaz. Ancak, satıcı satılan kusurlu malı devretmede ağır kusurluysa, iki yıllık zamanaşımı süresinden yararlanamaz. Bu durumda, 10 yıllık genel zamanaşımı süresi uygulanır.
Ayıplı mal nereye şikayet edilir?
ALO 175. Bakanlığımız bünyesinde kurulan “Alo 175 Tüketici Danışma Hattı”, tüketicilerimizin sorunlarına çözüm sunulduğu ve tüketici uyuşmazlıklarının çözümü için başvurmaları gereken yetkili mercilere yönlendirildiği bir “çağrı merkezi” görevi görmektedir.
Ayıplı malda ihtar zorunlu mu?
Malın ayıbı alıcıya teslim anında aşikar ise bu ayıbın 2 gün içinde satıcıya bildirilmesi zorunludur. Bu düzenleme Türk Ticaret Kanunu md.
Ayıplı mal tüketici hakları nelerdir?
Ürün ayıplı ise tüketiciler, iade, ayıpsız bir ürünle değiştirme, ayıp oranında fiyat indirimi ve ürünün ücretsiz onarımını isteme hakkına sahiptir. Tüketici dilediği hakkı kullanmakta serbesttir. Satıcı tüketicinin isteğine uymak zorundadır.
Ayıplı mal kaç gün içinde ihbar edilir?
Tüketici, malın teslim tarihinden itibaren otuz gün içinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Bu durumda tüketici, iade, ürünü ayıpsız bir ürünle değiştirme veya ayıp oranında bedel indirimi veya ücretsiz onarım talep etme gibi sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
Ayıplı mal satışı haksız fiil midir?
Ayıp sorumluluğu ile hukuka aykırı fiil arasındaki ilişkiye dair: Ayıplı mal teslimi de hukuka aykırı fiil teşkil edebilir (KVKK m. 49 vd.).
Satıcının ağır kusuru nedir?
Satıcının, satış sözleşmesine konu malın yeni olduğu kastıyla hareket etmesi ve alıcının henüz kullanılmamış bir ürün satın aldığı düşüncesiyle sözleşmeyi imzalaması yerine, yeni olmayan bir ürün teslim etmesi durumunda ‘ciddi hata’ söz konusudur.